Sabar hadapi dugaan asas kebahagiaan hidup

KATA pujangga, hidup tanpa kesusahan, penderitaan, dugaan dan cabaran bagaikan nasi tidak berkuah, susah senang adalah asin kerana itulah rencah kehidupan. Ia menepati sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Dunia ini adalah negara tempat bala dan ujian.”

Maknanya manusia di dunia ini tidak terkecuali daripada menghadapi ujian hidup baik untuk melihat sejauh mana tahap kesabaran serta keimanan mereka, juga pendekatan digunakan bagi mengatasi dugaan yang datang.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Demi Allah yang jiwaku di tangannya! Tidak Allah memutuskan sesuatu ketentuan bagi seorang mukmin melainkan ada kebaikan baginya dan tiada kebaikan itu kecuali bagi mukmin jika memperoleh kegembiraan, dia berterima kasih bererti kebaikan baginya. Jika ditimpa kesulitan dia bersabar bererti kebaikan baginya.”

Disuarakan oleh bijak pandai: “Adalah lebih baik menjadi orang beriman yang diuji, daripada menjadi orang kafir yang turut sama diuji. Bukankah lebih baik menjadi orang yang sabar ketika diuji daripada menjadi orang pemarah sedang diuji.”

Setiap ujian yang menimpa pasti terasa pahitnya atau sakit menekan perasaan kerana kebuntuan fikiran. Oleh itu, sabar adalah suatu perkara yang bukannya mudah untuk dilakukan.

Firman Allah yang bermaksud: “Sesungguhnya kami akan beri percubaan kepada kamu, sehingga kami buktikan orang yang bersungguh-sungguh dari antara kamu dan orang yang sabar dan hingga kami nyatakan hal kamu.” (Surah Muhammad, ayat 31)

Tidak semua orang memiliki sabar, lantaran itu sikap sabar dianggap mahal dan tinggi nilainya malah ia termasuk sebagai sikap terpuji. Lantaran itu, Allah memerintahkan supaya berlaku sabar dalam firman yang bermaksud: “Hai orang beriman. Berlaku sabarlah. Sabarkan dan perteguhkan kekuatanmu dan bertakwalah kepada Allah supaya kamu beroleh kebahagiaan.” (Surah ali-Imran, ayat 200)

Berkata Junaid al-Baghdada katanya: “Bala adalah pelita bagi orang arif, menyedarkan orang murtad, memperbaiki orang mukmin dan menghancurkan orang yang lalai. Tidak seorang pun akan mendapat manisnya iman sebelum dia ditimpa bala, rela dan bersabar.”

Pada prinsipnya, sabar harus diterap dalam setiap aspek kehidupan sama ada kehidupan rumah tangga, tugas kepemimpinan, hidup selaku petani, nelayan, usahawan, guru, pengarang atau penyiar. Semua memerlukan kesabaran, justeru setiap medan pekerjaan dan perjuangan ada tentangan serta ujiannya.

Sabda Rasulullah SAW yang diriwayatkan Muslim yang bermaksud: “Sangat mengagumkan keadaan seorang Muslim kerana segala keadaannya serba baik dan tiada mungkin terjadi demikian kecuali bagi orang mukmin, jika mendapat nikmat dia bersyukur. Itu adalah kebaikan baginya dan bila mendapat kesusahan dia bersabar, itu kebaikan baginya.”

Golongan yang sabar sedar mengenai kemanisan, kepahitan dan penderitaan akan berkurang bahkan hilang lenyap berganti kegembiraan. Firman Allah yang bermaksud: “Dan sampaikanlah berita gembira kepada orang yang sabar iaitu apabila kesusahan menimpa, mereka berkata; sesungguhnya kami ini milik Allah dan sesungguhnya kepada-Nya kami akan kembali.” (Surah al-Baqarah, ayat 155-156)

Kesabaran adalah kekayaan rohani yang besar, ia sebagai pangkal kebahagiaan. Dalam menghadapi kehidupan yang serba getir, semuanya perlu memiliki sifat sabar.

Oleh Wan Abd Rahim Wan Mohamad

Sumber: http://www.bharian.com.my

26 thoughts on “Sabar hadapi dugaan asas kebahagiaan hidup

  1. iyer ke…tapikan dah lama saya bersabar tapi tetap berbagai bagai dugaan menimpa saya…macam macam…dengan pergi temuduga tapi tak dapat… putus cinta sebanyak 2 kali….cuba bayangkan…. saya nak bahagia bukan dugaan yg bertimpa.yang saya pelik orang yg buat saya saya tengok bahagia lagi,dapat anak, bertunang, pangkat jawatan tinggi dalam kerajaan….tolonglah …saya runsing….

    • salam..
      saudara shahrul…
      dalam hidup ini memang tidak selalunya indah…saya juga manusia yang sentiasa dduga diuji..terkadang saya tergelincir dari landasan itu.saya jatuh tersungkur dan kecewa.mengapa ini yang harus saya tempuhi…orang lain bahagia walaupun kita cuba untuk kearah itu….namun itulah dugaan shahrul.ALLAH itu maha adil.DIA ingin menguji hambaNYa..samada kita mampu untuk bersabar dan tabah dalam menjadi manusia beriman.saya letakkan diri saya diantara 2 situasi.antara orang pertama yang ada kereta mercedes dan juga orang kedua yang hanya ada basikal.sifat manusia mmg tidak pernah puas.saya bandingkan dengan org yg pertama.”saya juga ingin memiliki kereta mercedes,lagi best..lagi hebat…lagi selesa..”saya menjadi manusia yang terlupa diri..tapi bila saya bandingkan diri saya dengan orang kedua,”dia hanya mampu mengayuh untk 1 org,panas,hujan,..bahaya…”saya istighfar..saya sememangnya manusia yang bertuah..diberi kesempurnaan oleh ALLAH swt…saya sentiasa ingatkan diri saya, hidup ini hanya sementara, penuhi hari2 dengan sesempurna yang mngkin walaupun kdg2 kita alpa dngn dunia ini..ingatlah..ALLAH itu sentiasa bersama kita…semoga saudara tabah dalam menghadapi dugaan dan cabaran kehidupan..

    • SALAM, SABAR TU BUKAN BERDIAM DIRI SAHAJA. CONTOHNYA DALAM PERANG SUCI DAN TERPAKSA MEMBUNUH MUSUH DENGAN PISAU, MEMANGLAH KITA TIDAK SUKA LAKUKANYA TETAP ITU SUDAH KEWAJIPAN KITA UNTUK MENIKAM DAN MENYEMBELIH LEHER MUSUH, DARAH MEMANCUT2 DAN MEMBUAK2 MEMENUHI TUBUH MUSUH DAN TERPERCIK PADA KITA TAPI KITA MESTI SABAR DALAM MELAKUKANYA DIULANG : DALAM MELAKUKANNYA (PERBUATAN).

  2. hidup berumah tangga membuatkan saya terfikir kenapa saya perlu berkahwin kalau sekadar untuk menempuh masalah demi masalah. bercerita bukan untuk mengaib sesiapa, sekadar meluah rasa yang bebannya seperti dah tertanggung lagi. Bulan pertama berkahwin saya disahkan mengandung dan ketika itu juga saya dapat tahu suami masih berhubung dengan perempuan lain(yang saya tidak pernah tahu pun kewujudannya walaupun dah berkawan hampir 3 tahun). Malah bukan seorang, jumlah sebenar saya xtau tapi hampir 5 atau 6 org. itupun saya trigger dari sms, phone call, mms yang semua pun berbaur lucah. Sejauh mana hubungan sebenar mereka sampai terlanjur berapa kali pun saya xtau. Bila saya confront suami dan gaduh besar, saya minta dilepaskan dan terasa seperti hendak bunuh diri rasanya. dia cuma diamkan diri dan minta maaf dan berjanji utk berubah. ok saya terima dan mengenangkan suami juga manusia tak sempurna tak lari dari membuat kesilapan. saya fikirkan juga anak dalam kandungan. hidup kami kembali normal, sehingga saya kini sudah masuk 7 bulan kandungan, suami kembali berperangai liar. itupun sebab saya jumpa video2 lucah dalam hp nya.saya betul2 xfaham kenapa suami ini begini, mana salah saya walhal saya jaga makan minumnya, saya ikut kehendak seks dia, saya bantu dia dalam masalah kewangan, saya beri dia kebebasan berkawan, saya cuba faham apa masalah dia, dan ini balasannya. saya tanggung derita begini bersama kandungan yang sarat. kalau ini dugaan allah untuk saya bersabar, jujur saya tidak tahu bagaimana saya hendak bertahan.

    • Firman Allah dalam surah al-Ankabut ayat 1-3.
      Maksudnya :

      1. Alif, Laam, Miim.
      2. Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: “Kami beriman”, sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)?
      3. Dan Demi sesungguhnya! Kami telah menguji orang-orang yang terdahulu daripada mereka, maka (dengan ujian yang demikian), nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang sebenar-benarnya beriman, dan nyata pula apa yang diketahui-Nya tentang orang-orang yang berdusta.

      Allah berfirman surah al-Baqarah ayat 214.
      Maksudnya :
      “Adakah patut kamu menyangka bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum sampai kepada kamu (ujian dan cubaan) seperti yang telah berlaku kepada orang-orang yang terdahulu daripada kamu? mereka telah ditimpa kepapaan (kemusnahan hartabenda) dan serangan penyakit, serta digoncangkan (oleh ancaman bahaya musuh), sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang Yang beriman yang ada bersamanya: Bilakah (datangnya) pertolongan Allah?” ketahuilah Sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat (asalkan kamu bersabar dan berpegang teguh kepada agama Allah).”

  3. Sabar hadapi dugaan asas kebahagiaan hidup????

    salam..

    sy tak tahu mcm mane nak hadapi ujian seberat ni…
    sy dilahirkan di dunia hanya mengenal sorg ibu….hny die la tempat sy bergarntung hidup…mak sy adalah single parents… dan sy adalah single child… dgn sekelip mate.. mak sy meninggal dunia..tinggalkan sy sorg2…rase mcm takleh terima kenyataan jer..sedangkan umur saya yg masih muda n belum berumahtangga n baru je tamat belajar… rase masih kecil di sisi mak sy..mcm mane sy nak tempuhi semua ini???? rase tekakan sgt2. :(

    dugaan ini amat berat tuk sy …
    ya allah …

  4. kepada kawan2 yg masih cr keje yg lebih baik..apa kata try wat solat Dhuha dan hajat..InsyaALLAH rezeki itu ada.. dulu lps abis U sy pun jeles dgn member lain cpt je dpt keje gov…tp a/b fikir balik rupanya ada hikmah. Sy lbh byk penglmn n ilmu drpd kwn lain…n byk sy pelajari a/b berada di bawah… well… dgn wat solat dhuha saya pernah dpt 2 keje gov…xberguna kita bersedih so bangkit dr kegagalan n maybe kita xsedar kesilapan apa yg kita wat sbb kita gagal…
    Jodoh?? try join aktiviti luar..mana tau nanti jumpa juga yg leh trima segala kekurgn n kelebihn kita ada…..sabar ye
    sekian terima kasih

  5. assalammualaikum,

    semalam saya diaibkan di depan umum di tempat kerja. saya tidak faham kenapa pihak pentadbir tempat saya bekerja sangat tidak berpuas hati dengan saya dan kehidupan saya. sungguh, saya berasa sangat malu semalam. sebelumnya, saya di pantau di tempat kerja saya, rutin tiap tahun setiap staff akan dipantau sekali atau 2 kali. sewaktu di pantau saya diminta mengajar seakan pelajar saya kosong. sedangkan dua minggu lagi dah nak periksa. mustahil pelajar saya kosong dengan ilmu. sedangkan latihan dan perbincangn dijalankan 2 kali seminggu. tapi saya tidak membantah, saya ikutkan sahaja seperti mana keinginan pentadbir saya. lepas habis observe, saya diberi komen, saya mengajar dengan baik. ada perubahan dari tahun lalu. dan tiada banyak perkara hendak di komen. ingatkan sampai di situ sahaja, saya pun xdela rasa apa pun. saya pun ada kelas selepas itu. tapi semalam, ada mesyuarat. dalam mensyuarat, saya dimalukan. di komen begitu banyak, sedangkan apa yang dikomen itu tidak benar dan saya tidak melakukannya. tentu banyak persepsi org lain kerana komen itu dituju khas untuk saya, dengan menyebut nama saya. Ya Allah, malu dan marahnya saya dengan fitnah dan sindiran tidak berasas seorang pentadbir yang bagi saya tiada integriti langsung. kalau dia mahu komen, bukan di mata umum. kenapa x berjumpa sya terus. sedangkan selepas hbs observation, saya tanya dia apa komen PnP saya. dia sendiri kata tiada komen. tapi dalam mesyuarat, dia memberi komen yang x berasas. saya tanya pada rakan berpengalaman, salahke saya mengajar, tapi semua kata sama seperti apa yang mereka ajar. kejam dan sungguh zalim. saya rasa teraniaya. saya mengandung lapan bulan saat ini, semalam emosi saya sangat tidak stabil hingga saya solat zuhur baru saya dapat bertenang sedikit. dalam hati menangis tanpa henti, masa mengajar saya x mampu beri tumpuan dan lebih banyak marah2. kesabaran saya sangat tipis masa tu. pelbagai perkataan yang saya x sebut sebelum ini untuk seorang manusia keluar untuknya. saya ada zuriat dalam rahim saya, tapi kerana perbuatan aniaya org terhadap saya, banyak perkara tidak baik saya sebut. takut juga mempengaruhi baby dalam kandungan. sedangkan saya selalu mendoakan yg terbaik untuk baby. setiap hari saya mengaji, setiap hari mendengar ayat suci Al Quran dan setiap hari mengajar bayi saya membaca doa. tapi semalam kerana satu perkara, kesabaran saya hilang. Ya Allah.. ampunkanlah dosaku. saya masuk mesyuarat lambat semalam, kerana saya membuat rawatan tiap bulan bagi ibu mengandung untuk check baby. semalam saya mendapat suntikan kancing gigi dan berjumpa doktor. wlupun lambat, tp saya masuk juga mesyuarat. itu juga dipertkaikan oleh pentadbir. sedangkan ada lagi rakan lain yang sama lambat dengan saya malah tidak datang langsung mesyuarat. malam tadi dan hari ni, saya agak tenang, x mahu fikir peristiwa semalam. saya hanya mampu mengadu kepada Allah(sampai menitis air mata saya mengadu pada Allah), mengaji, baca yassin untuk tenangkan diri. beberapa hari ini saya akan terus baca yassin dan tidak akan berhenti berdoa agar bersihla hati orang yang menganiaya saya itu. amin.

  6. ya Allah sukarnya perjalanan hidup ini:(
    apakah ada jln penyelesainnya:(

    nampaknya entri ni dah hmpir 1 thn tiada pemberi komen..takpelah sekadar meluahkan perasaan..aku adalah bekas GSTT yg tidak di sambung kontrak utk thn ini. dgr khabar GSTT tiada utk thn ini.rata2 GSTT tdk dismbung kontrak. sblm ni hampir 3thn menjalankan tanggungjwb terhadap anak didik terasa kerdil sgt diri ini. bila berhadapan dgn pelajar2 yg pelbagai kerenah, hati aku terusik untuk membimbing mereka. mana mungkin di awal thn pengajaranku aku adalah guru yg bagus. tidak aku nafikan aku bukanlah seorg guru yg bgs sementelah aku hnya seorg GSTT. disebabkan itu aku mula memperbaiki diri dan pengajaranku. Alhamdulilillah masuk thn ke 2 ramai pelajarku mula menerima kehadiranku dan aku jua mendapat pujian yg baik dr anak muridku. namun rsnya langkahku utk kebaikan tu terhenti seketika bila mana aku diberhentikan kerana aku adalah guru kelas kontrak sahaja. selpas mendpt lanjutan perkhidmatan aku dihantar ke sekolah lain. ya sekolah lain dan pentadbiran yg lain..dicni semuanya bermula…aku tidak tahu apa masalahnya dengan aku ni atau pentadbiran sekolah ini. mereka memandang kurang enak dgnku..dipendekkan cerita dari 9org GSTT hanya aku diberhentikan tanpa sebab. apakah adil pihak pentadbiran melakukan ini pada aku??aku sgt tertekan dan rs diri sgt teruk. kenapa?kenapa? dan kenapa? adakah aku xtahu cara nak ‘bodek’ sepertimana GSTT lain?adilkah aku diperlakukan ini?? betullah kata org bila pentadbirnya adalah perempuan mrk ikut emosi?sungguh berbeza dgn pentdbiran oleh org lelaki yg profesional…dan slps hal itu aku bertnya pd diri?apa kesalahan aku? adakah kerana aku ni menumpang kerata ckgu dan ckgu tu tak puas hati lalu mengadu?atau aku hanyalah ckgu pemulihan yg tidak diperlukan lg??tp kenapa?ketika ada pelajar ingin meminta aku mengajar semula di kelasnya(sblm aku mgjar kelas pemulihn) kerana guru yg mengajar mrk tdk dpt mengawal kelas apakah daya itu diluar kuasaku kerana kata phk pentadbir ckgu itu lbh layak kerana course yg related berbandg aku??aku terima dgn hati terbuka.
    aku sama sekali tidak merungut. apa yg aku dpt lihat pentadbir hanya ingin org yg rata2nya pandai berkata2 xubah seperti bodek..aduh aku tdk pandai begitu akhirnya aku ditolak ketepi sedihku, tertekanku tak sapa yg peduli:(
    xpe aku tidak mengalah disebbkan rs tertekan dengan situasi itu aku rs fobia berhadapan dgn phk sekolah demikian dgn tdk ada hati perut, aku mula melangkah mencari pekerjaan. kali ini bukan seorg ckgu malah hanya kerani kontrak disebuah syrkt kecil walaupun ketika itu aku dpt twran utk GSTT aku rs prestasiku sgt truk bila aku diberhentikan tiba2. aku tak kisah kerja kerani asalkan aku dpt byr hutng PTPTN yg saban hari mencekik kerongkongku. disebabkan aku minat dengan mengajar aku mula mengajar tuisyen secara part time utk mengisi minatku yg lama ditinggalkan. dan tawaran kedua utk GSTT aku terima kerana itu adalah minat aku. tapi kini tdk semudah kata2 yg dilontar berbanding bahu yg memikul. GSTT memang tiada penghujungnya. dan kini usia berganjak lagi umurku hampir mencecah 30thn. adakah ada majikan diluar sana dpt menerima aku diusia ini? aku msh mencari pekerjaan tp adakah degree aku msh laku?? dan bermacm2 kerja yg aku buat tp itu bersifat sementara. adakah ada sinar baru utk aku? kalulah GSTT diserap alangakh gembiranya hati ini. aku tetap berdoa agar hdp ku brubah spt mana org2 yg beruntung diluar sana. :(

  7. assalamualaikum.
    sy sorg pljr u thn akhir,sy selalu hadapi ujian Allah..sy rase saya xmampu dgn ujian itu.tp sy sentiase ingat yg Allah x akn mberi ujian kpd org yg x mampu menanggungnya.maknanya sy mampu.
    ujian nya selalunya drpad kawan2 sy,sy mudah bsimpati pade org,apbila org minta ptolongan drpada sy,sy akn tlg walau pun sy xmampu sy akn usaha sampai sy boleh tlg org itu sbb sy tlg Ikhlas kerana Allah..tapi apabila sy ade masalah, org2 yg sy tlg itu xdapat menolong sy malah sanggup mdiam kan diri atau mjauhkan diri.sy tak mgharap balasan sy ptolongan sy, ttpi kenapa ade ketidakadilan bg pihak sy.sy sedih sgt kalu pikir perkara ni..kenapa orang sanggup mengambil kesempatan ke atas keihlasan sy?sy dah byk bsabar..kadang2 rase mcm hilang sabar..dan sy juga sslu bdoa kepada Allah…hanya pada Allah sy mengadu..

  8. sya seorg student……sya brusha untk mencpai kptsan yg terbek dlm peperiksaan tp mlgnya stiap kli peperiksaan kptsan sya hnya memuasakn…sya dh berusha…. tp bla sya tgk kwn2 sya..,merka jrng mngulg kji pljaran tp mreka mndpt kptsan yg lbeh baik dr sya…ini membuatkn sya jd mls untuk stdy apabla mngengkn sya stdy tidak membuahkn apa2 hsil sedgkn kwn2 sya x stdy pon tp leh dpt…sya sllu mngis mngengkn nsib sya…..

  9. Assalammualaikum,

    Hidup kita tak akan pernah sunyi tanpa ujian. Percayalah, kita hamba Allah yang terpilih untuk menerima ujian ini semua. Kita bertuah, kerana Allah timpakan ujian untuk menguji kecintaan dan keimanaan kita kepadaNya. Saya punya segalanya, karier, keluarga, rakan.. Alhamdulillah. Tapi seperti orang lain juga saya diduga, dugaan yang hampir-hampir merentap keimanan saya. dan saya bersyukur, Allah masih sayangkan saya. Saya masih ingat bagaimana saya membina semula diri saya yang telah hilang, saya hanyut dalam perasaan yang sia-sia.. “putus cinta”, ya itu hampir meragut keseluruhan hidup saya yang dahulunya warna warni tapi akhirnya.. putus di tengah jalan. Pada masa tu, saya hanya mampu menangis dan meratapi nasib saya dan bertanya, apa kurangnya saya pada pandangan dia?? dan selepas tu, saya muhasabah diri. saya nampak sesuatu, saya bersyukur, terlalu bersyukur atas nikmat “putus cinta”, kerna dari situla saya merasakan Allah terlalu sayangkan saya. Allah melindungi hijab saya dan memelihara diri saya dari terus hanyut dengan cinta yang hanya mendekatkan saya ke pintu neraka. Alhamdulillah, saya bersyukur. Sekarang, dalam doa saya hanya mampu mengharapkan Allah jodohkan saya dengan lelaki yang benar2 soleh dan dapat menjadi pendamping saya dunia akhirat dan jauhkan saya dari cinta yang tak membawa apa2 kerna cinta saya hanya pada Nya dan yang pasti cinta saya hanya pada Suami saya walaupun saya tak tahu siapakan gerangannya Suami yang bakal Allah utuskan untuk saya … ketika saya dapat bangun kembali, dapat tersenyum kembali.. Allah duga saya sekali lagi, dugaan yang benar2 membuat saya menitiskan air mata.. dimana baru2 ni, saya disahkan menghadapi masalah kesihatan.. tapi saya percaya, Allah masih sayangkan saya, terlalu sayangkan saya.. “Tiada Penyakit Yang Tiada Ubatnya”, dan saya mengharapkan saya mampu terus tersenyum.. doakan saya dan moga kita semua tabah menghadapi ujian dari Nya.. Insyaallah.. :)

  10. ASSALAMUALAIKUM SEMUA;SAYA AGAK TERTEKAN APABILA KERETA TERPAKAI SAYA BUAT HAL WALAUPUN BARU AMBIL/BELI 8 BULAN. MAJOR REPAIR DAH HABIS BERIBU, KERETA MASIH BUAT MASALAH. HUTANG FINANCE PULAK ADA 6 TAHUN LEBIH LAGI NAK BAYAR.DUIT SAVING PULA DAH SURUT DAN BILA BAWA KERETA NI, RASA TAKUT SAJA ROSAK TENGAH JALAN.NAK JUAL SEMULA TAK TAHU CARA (KERETA DALAM FINANCE) DAN TAKUT KENA TIPU PULAK LAGI PARAH! KERETA PULA ADA SEBIJI INI SAHAJA. INNALILLAH HI WA INNA HI RAJIUN,TOLONGLAH DOAKAN MASALAH SAYA INI DAPAT DISELESAIKAN DAN ALLAH MEMBANTU MENDAPAT PENYELESAIAN TERBAIK ! AMIN.KEPADA MEREKA YANG HADAPI UJIAN BERSABIT MASALAH KERETA/KEWANGAN DAN BERJAYA MENGATASINYA HARAP DAPAT BERKONGSI PENGALAMAN !

  11. salam,

    Tika anakku menginjak usia 3 bulan,aku dikhabarkan dengan berita yg sungguh mengejutkan. Suamiku meninggal dunia akibat kemalangan. Selama 5 tahun aku cuba mencari kekuatan untuk membesarkan 2 anakku. Aku bernasib baik krn bekerja sebagai penjawat awam dan arwah jg meninggalkan pencen. Akibat kesian melihat anakku yg perlukan kasih seorng bapa, akhirnya aku memillih utk berkahwin semula dgn duda 6 anak..hanya utk menumpang kasih syg ..kuharapkan bahagia yg dtg,rupa2nya kehidupanku lebih derita . Terpaksa menanggung 6 anak tiri dan melangsaikan hutang suami. Aku ibarat orang gaji, terpaksa menguruskan rmh tgga dan ank2 sendirian, manakala suami hidup bagai org bujang yg hanya pulang bila embun menitis. Msnya hanya berhibur dan melepak
    shj wpun umur sudah separuh abad. Bahagia yg ku cari tp derita yg dtg..kesian anak2ku terpinggir di rmh sendiri..

  12. Salam Kak zie, saya turut simpati dgn nasib yg mnimpa kak zie… ini semua dugaan kak…
    ingat, Firman ALLAH dlm surah Al-Baqarah, ayat 286

    Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat
    pahala kebaikan yang diusahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang
    diusahakannya. (Mereka berdoa dengan berkata): “Wahai Tuhan kami! Janganlah
    Engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan kami !
    Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah
    Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan
    kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya
    memikulnya. Dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami, dan
    berilah rahmat kepada kami. Engkaulah Penolong kami; oleh itu, tolonglah kami untuk
    mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir”.

  13. saya diuji begitu hebat suami minum arak suka cari gro setiap mlm baju dipenuhi kesan bedak dan lipstik suami cuba pengaruhi sy dgn arak dan seks bertiga dia booking pelacur sy dipaksa tapi sy tetap berpegang teguh dgn iman, tapi masalah saya tidak kuat utk lari dari rumah rasa tidak kuat menghadapi kehidupan stlh bercerai nanti masih fikirkan anak tolong beri pandangan dan nasihat…terimakasih…

  14. saya nak kwen bulan 11… saat ni la beku akaun bakal suami sya… duit hantaran die tak bagi lagi… tapi macam2 dah tempah… bile pk kan rumah tak cari lagi, kete tak der lagi.. duit hantaran apetah lagi… rasa macam tak nak kwen… tapi jemputan dah panggil…. famili tak tau berita ni… kalo dorg tau,mesti kena marah…. hari ni dan hari2 berikutnyer hanya mampu menangis…tunang dah pening kepala pk nak cari duit… nak sum1 tok luahkan… tapi takut diorang tak nak dgr atau yang pun dgr… tapi kutuk bakal suami saya… tapi biler baca komen2 di atas… ader lagi dugaan yang lebih truk dari sya… baru sya berhenti menangis… tapi hari kenduri dah nak dekat… sya serabut pk msalah ni…. Maha Suci Allah… bantulah hamba2 Mu ini…. Amin!!

  15. mlm ni sya tlah sdar di ats ksilpan saya yg llu,trima ksh kpada pnlis krna mmbri nshat yg tak tnlai hrga nya,bsykur kpda allh krna mmberi ksdaran kpda sya dgn mndtngkn ujian NYA..sya bjnji akn brubh,,akn ku sbat kn di dda bhwa aku bazam utk brubh..tlng doa kn aku wahai insan yg mmbca,smatkn di dda kuYA ALLAH kyakinan utk brubh..

  16. Saya baru putus hubungan dengan seorang wanita..Hubungan kami agak serius tp sy tidak mampu utk mengikat sebarang pertalian memandangkan sy masih blm mempunyai pekerjaan tetap..Akhirnya hubungan kami terputus kerana dia menganggap sy mengabaikannya..sebenarnya sy tidak penah mengabaikannya sebalik sy sibuk utk mencari pekerjaan tetap memandangkan sy seoarang penjawat awam kontrak..Ape yg menyedihkan die meninggalkan sy disaat kontrak sy ditamatkan..Disaat sy kesusahan..namun sy tabah dan menjawat jawatan di salah sebuah firma guaman..berita gembira buat sy apabila diterima bekerja sebagai kakitangan Indah Water (IWK)..sy bersyukur sgt..Namun sekali lg sy diduga apabila doktor mengesahkan sy menghidapkan Young Hypertension(darah tinggi bawah 30 tahun)..Ya Allah medical Check sy sangkut..Sy perlu merujuk pd pakar(Cardiologi)..Setelah sumenyer selesai, jawatan sy telah diisi oleh org lain..Ini kerana tempoh pemeriksaan pakar terlalu lama..Kini sy terpaksa menunggu jawapan daripada pihak mereka samada sy masih lg diterima..apa yg lebih menyedihkan walaupun doktor mengesahkan sy boleh bekerja namun sy perlu dibekalkan dgn ubatan..Kini sy terpaksa bekerja sbg seorang pengawal keselamatan..Ya Allah aku reda dgn ketentuanmu Ya Allah..

    • assalamualaikum admin…saya seorang student…saya daripada kecil hingga besar selalu diuji…terbaru saya telah diuji dengan dugaan yang amat berat..saya telah didakwa berkhalwat. dan saya tidak bersalah..dan sebab itu saya akan dibuang universiti…akibat ini,saya sudah tidak ada masa depan kerana ini sahaja jalan yang saya ada…saya rasa buntu sangat….

Tinggalkan Jawapan

