Sopan santun ukur nilai kemanusiaan

Oleh Abdulrahman Haqqi

KASIH sayang sifat yang perlu dipraktikkan setiap Muslim untuk mendamaikan manusia dan alam sejagat.

Islam sedia panduan umat bersederhana jalani kehidupan agar mendapat rahmat Ilahi

PENULIS sedang menunggu giliran dipanggil untuk berjumpa doktor gigi Selasa lalu di klinik kerajaan, Berakas, Brunei Darussalam.

Di depan penulis yang duduk di ruang menunggu ada pintu masuk yang masih terkunci. Selama menunggu giliran, lima lagi cuba masuk melalui pintu itu; tiga perempuan dan dua lelaki.

Penulis ‘sedekahkan’ waktu pada masa itu memerhati tingkah laku kelima-lima orang itu terhadap pintu, apakah mereka menyentuh pintu atau tidak dan terus pergi ke pintu utama di tengah bangunan klinik.

Daripada lima itu hanya seorang perempuan yang tidak menyentuh pintu dan terus menuju pintu utama, manakala empat lainnya menyentuh pintu. Ada yang merempuh pintu dengan badan kerana membawa barang, ada yang mendorong pintu, ada yang menariknya dan ada juga yang menyentuhnya sambil memerhati apakah pintu terkunci atau tidak.

Hasil pemerhatian cepat itu ialah hanya seorang yang lulus, manakala empat lagi gagal dan kesimpulan mengapa perempuan itu berhasil ialah kerana dia berjalan di bumi dengan sopan santun, ‘haunan’ (ayat 63 Surah al-Furqan) yang akan disoroti di sini.

Sebelum melanjutkan perbincangan, sukacita penulis mengambil perhatian pembaca mengenai kekeliruan ramai dengan masalah pintu dalam bangunan awam. Kita lihat di kebanyakan pintu tertulis perkataan mengelirukan kerana ia ditulis dalam bahasa asing. Kata-kata itu ialah push dan pull.

Ramai keliru untuk memahami yang mana pintu harus didorong dan yang harus ditarik. Kita selalu mengerling sebelum masuk apakah push yang ertinya ‘dorong’ atau pull yang ertinya tarik. Cuba kalau ditulis sejak awal ‘tarik’ dan ‘dorong’ tentu banyak pintu tidak akan cepat rosak.

Pada pemerhatian penulis perempuan berkenaan ‘lulus’ kerana dia berjalan dengan lemah lembut dan mantap tidak seperti lain yang berjalan cepat atau tergopoh-gopoh atau percaya diri bahawa pintu itu terbuka. Perempuan itu sebelum sampai di pintu sudah menyedari ia terkunci kerana boleh dilihat dengan jelas dari luar dan dalam.

Dalam ayat 63 Surah al-Furqan disebutkan maksudnya: “Dan hamba (Allah) Al-Rahman (yang diredai-Nya) ialah mereka yang berjalan di bumi dengan sopan santun dan apabila orang berkelakuan kurang adab, hadapkan kata kepada mereka, mereka menjawab dengan perkataan yang selamat daripada perkara yang tidak diingini.” Dalam ayat ini dan ayat yang berikutnya sampai akhir surah, Allah menerangkan sifat orang beriman yang terpuji dan diredai-Nya.”

Kata ‘haunan’ dalam ayat di atas ditafsirkan dengan pengertian sopan santun. Ibn Kathir dalam kitab tafsirnya menjelaskan ertinya: “tenang dan tenteram penuh kemuliaan tidak dengan kesombongan dan keangkuhan seperti firman Allah maksudnya: “Dan janganlah engkau berjalan di bumi dengan berlagak sombong.” (Surah Luqman: 18)

Bukan maksud ayat ini mereka berjalan terhuyung-hayang seperti sedang sakit atau dengan bersifat riak. Kita ketahui Nabi Muhammad SAW berjalan bak air yang mengalir dan seolah-olah bumi ini dihamparkan kepadanya.

Oleh itu, sebahagian orang salih tidak menyukai jalan yang dibuat-buat lemah atau penuh kepura-puraan sehingga pernah diriwayatkan daripada Umar ibn al-Khattab RA bahawa belia pernah melihat seorang pemuda yang berjalan perlahan dan beliau berkata kepadanya: “Apa yang tak kena padamu? Adakah kamu sakit?” Kemudian pemuda itu menjawab: “Tidak, wahai Amirul Mukminin.” Maka Saidina Umar menyebatnya dan memerintahkannya untuk berjalan dengan gagah. Jadi, maksud ‘haun’ dalam ayat ini adalah berjalan dengan tenang dan tenteram penuh kemuliaan.” (Mukhtasar)

Nasihat cendekiawan, Luqman al-Hakim kepada anaknya ialah seperti yang disebutkan al-Quran maksudnya: “Dan sederhanakanlah langkahmu ketika berjalan, juga rendahkanlah suaramu (ketika berkata), sesungguhnya seburuk-buruk suara ialah suara keldai.” (Surah Luqman: 19)

Dalam ayat ini ada hakikat sains yang dibuktikan pakar suara dan haiwan bahawa suara keldai adalah seburuk-buruk suara di bumi.

Berjalan sederhana akan membawa keberkatan dan keselamatan hidup di dunia dan di akhirat. Berjalan di sini tidak hanya menggunakan kaki, tetapi semua pengertian jalan yang maknawi dan hakiki. Menjalani kehidupan seharian juga diertikan sebagai berjalan.

Kesederhanaan dan bersahaja adalah sifat hamba Allah yang mulia. Sederhana dan bersahaja perbuatan yang tidak ekstrem atau berlebihan dan juga tidak berkurangan. Kesederhanaan adalah sifat penengah, adil dan umat Islam adalah ummatan wasatan, umat adil, penengah bagi umat lain.

Seperti dikatakan orang salih dan bijak pandai: “Sesungguhnya sifat dermawan itu ada di antara dua sifat, boros dan kikir. Sesungguhnya sifat berani ada di antara pengecut dan membabi buta.

“Sesungguhnya sifat penyantun ada di antara sifat keras dan bodoh. Sesungguhnya senyum ada di antara kemuraman dan tertawa. Sesungguhnya sifat sabar ada di antara sifat keras dan sifat mengeluh. Sikap ekstrem ubatnya merendam dan memadamkan sebahagian daripada gejolak yang membakar, sedangkan hati lalai boleh diubati dengan cara membakar semangat dan membakar harapan di hati.” Bersikap sederhana membuatkan kita bahagia dan berhasil. Berlebihan dalam ibadah merosakkan badan, memadamkan kobaran semangat dan ketahanan dalam bekerja.

Jangan malas kerana kemudian nanti kita cenderung menjauhi hal bersifat nafilah, mengabaikan fardu dan hanya bergantung pada harapan kosong. Sederhana dalam berinfaq bererti jangan menghamburkan harta sehingga kemudian kita menjadi orang merana.

Namun, jangan pula terlalu banyak perhitungan dan kikir terhadap apa yang kita miliki, sehingga menjadi tercela dan dijauhkan daripada rahmat Allah.

Sederhana dalam berakhlak bersikap di antara ketegasan yang melampaui batas dan kelembekan yang tidak berdaya, antara kemuraman hati yang terlalu dan tertawa yang terbahak-bahak, antara mengasingkan diri sehingga tidak kenal masyarakat setempat dan bergaul dengan masyarakat hingga lupa segala-galanya.

Sederhana dalam menangani masalah, menilai sesuatu dan dalam bergaul dengan orang lain. Tidak berlebihan, justeru meringankan timbangan nilai; tidak mengabaikan sehingga pokok kebaikannya tidak tersentuh. Berlebihan adalah pemborosan dan berfoya-foya, sedangkan mengabaikan adalah kering. Sopan santun adalah refleksi kesederhanaan yang diserukan agama Islam bahkan ia adalah inti kemuliaan manusia yang membezakan mereka daripada makhluk yang lain. Wallahualam.

Sumber ~ http://www.bharian.com.my

Sopan santun ukur nilai kemanusiaan

Oleh Abdulrahman Haqqi


KASIH sayang sifat yang perlu dipraktikkan setiap Muslim untuk mendamaikan manusia dan alam sejagat.

Islam sedia panduan umat bersederhana jalani kehidupan agar mendapat rahmat Ilahi

PENULIS sedang menunggu giliran dipanggil untuk berjumpa doktor gigi Selasa lalu di klinik kerajaan, Berakas, Brunei Darussalam.

Di depan penulis yang duduk di ruang menunggu ada pintu masuk yang masih terkunci. Selama menunggu giliran, lima lagi cuba masuk melalui pintu itu; tiga perempuan dan dua lelaki.

//

Penulis ‘sedekahkan’ waktu pada masa itu memerhati tingkah laku kelima-lima orang itu terhadap pintu, apakah mereka menyentuh pintu atau tidak dan terus pergi ke pintu utama di tengah bangunan klinik.

Daripada lima itu hanya seorang perempuan yang tidak menyentuh pintu dan terus menuju pintu utama, manakala empat lainnya menyentuh pintu. Ada yang merempuh pintu dengan badan kerana membawa barang, ada yang mendorong pintu, ada yang menariknya dan ada juga yang menyentuhnya sambil memerhati apakah pintu terkunci atau tidak.

Hasil pemerhatian cepat itu ialah hanya seorang yang lulus, manakala empat lagi gagal dan kesimpulan mengapa perempuan itu berhasil ialah kerana dia berjalan di bumi dengan sopan santun, ‘haunan’ (ayat 63 Surah al-Furqan) yang akan disoroti di sini.

Sebelum melanjutkan perbincangan, sukacita penulis mengambil perhatian pembaca mengenai kekeliruan ramai dengan masalah pintu dalam bangunan awam. Kita lihat di kebanyakan pintu tertulis perkataan mengelirukan kerana ia ditulis dalam bahasa asing. Kata-kata itu ialah push dan pull.

Ramai keliru untuk memahami yang mana pintu harus didorong dan yang harus ditarik. Kita selalu mengerling sebelum masuk apakah push yang ertinya ‘dorong’ atau pull yang ertinya tarik. Cuba kalau ditulis sejak awal ‘tarik’ dan ‘dorong’ tentu banyak pintu tidak akan cepat rosak.

Pada pemerhatian penulis perempuan berkenaan ‘lulus’ kerana dia berjalan dengan lemah lembut dan mantap tidak seperti lain yang berjalan cepat atau tergopoh-gopoh atau percaya diri bahawa pintu itu terbuka. Perempuan itu sebelum sampai di pintu sudah menyedari ia terkunci kerana boleh dilihat dengan jelas dari luar dan dalam.

Dalam ayat 63 Surah al-Furqan disebutkan maksudnya: “Dan hamba (Allah) Al-Rahman (yang diredai-Nya) ialah mereka yang berjalan di bumi dengan sopan santun dan apabila orang berkelakuan kurang adab, hadapkan kata kepada mereka, mereka menjawab dengan perkataan yang selamat daripada perkara yang tidak diingini.” Dalam ayat ini dan ayat yang berikutnya sampai akhir surah, Allah menerangkan sifat orang beriman yang terpuji dan diredai-Nya.”

Kata ‘haunan’ dalam ayat di atas ditafsirkan dengan pengertian sopan santun. Ibn Kathir dalam kitab tafsirnya menjelaskan ertinya: “tenang dan tenteram penuh kemuliaan tidak dengan kesombongan dan keangkuhan seperti firman Allah maksudnya: “Dan janganlah engkau berjalan di bumi dengan berlagak sombong.” (Surah Luqman: 18)

Bukan maksud ayat ini mereka berjalan terhuyung-hayang seperti sedang sakit atau dengan bersifat riak. Kita ketahui Nabi Muhammad SAW berjalan bak air yang mengalir dan seolah-olah bumi ini dihamparkan kepadanya.

Oleh itu, sebahagian orang salih tidak menyukai jalan yang dibuat-buat lemah atau penuh kepura-puraan sehingga pernah diriwayatkan daripada Umar ibn al-Khattab RA bahawa belia pernah melihat seorang pemuda yang berjalan perlahan dan beliau berkata kepadanya: “Apa yang tak kena padamu? Adakah kamu sakit?” Kemudian pemuda itu menjawab: “Tidak, wahai Amirul Mukminin.” Maka Saidina Umar menyebatnya dan memerintahkannya untuk berjalan dengan gagah. Jadi, maksud ‘haun’ dalam ayat ini adalah berjalan dengan tenang dan tenteram penuh kemuliaan.” (Mukhtasar)

Nasihat cendekiawan, Luqman al-Hakim kepada anaknya ialah seperti yang disebutkan al-Quran maksudnya: “Dan sederhanakanlah langkahmu ketika berjalan, juga rendahkanlah suaramu (ketika berkata), sesungguhnya seburuk-buruk suara ialah suara keldai.” (Surah Luqman: 19)

Dalam ayat ini ada hakikat sains yang dibuktikan pakar suara dan haiwan bahawa suara keldai adalah seburuk-buruk suara di bumi.

Berjalan sederhana akan membawa keberkatan dan keselamatan hidup di dunia dan di akhirat. Berjalan di sini tidak hanya menggunakan kaki, tetapi semua pengertian jalan yang maknawi dan hakiki. Menjalani kehidupan seharian juga diertikan sebagai berjalan.

Kesederhanaan dan bersahaja adalah sifat hamba Allah yang mulia. Sederhana dan bersahaja perbuatan yang tidak ekstrem atau berlebihan dan juga tidak berkurangan. Kesederhanaan adalah sifat penengah, adil dan umat Islam adalah ummatan wasatan, umat adil, penengah bagi umat lain.

Seperti dikatakan orang salih dan bijak pandai: “Sesungguhnya sifat dermawan itu ada di antara dua sifat, boros dan kikir. Sesungguhnya sifat berani ada di antara pengecut dan membabi buta.

“Sesungguhnya sifat penyantun ada di antara sifat keras dan bodoh. Sesungguhnya senyum ada di antara kemuraman dan tertawa. Sesungguhnya sifat sabar ada di antara sifat keras dan sifat mengeluh. Sikap ekstrem ubatnya merendam dan memadamkan sebahagian daripada gejolak yang membakar, sedangkan hati lalai boleh diubati dengan cara membakar semangat dan membakar harapan di hati.” Bersikap sederhana membuatkan kita bahagia dan berhasil. Berlebihan dalam ibadah merosakkan badan, memadamkan kobaran semangat dan ketahanan dalam bekerja.

Jangan malas kerana kemudian nanti kita cenderung menjauhi hal bersifat nafilah, mengabaikan fardu dan hanya bergantung pada harapan kosong. Sederhana dalam berinfaq bererti jangan menghamburkan harta sehingga kemudian kita menjadi orang merana.

Namun, jangan pula terlalu banyak perhitungan dan kikir terhadap apa yang kita miliki, sehingga menjadi tercela dan dijauhkan daripada rahmat Allah.

Sederhana dalam berakhlak bersikap di antara ketegasan yang melampaui batas dan kelembekan yang tidak berdaya, antara kemuraman hati yang terlalu dan tertawa yang terbahak-bahak, antara mengasingkan diri sehingga tidak kenal masyarakat setempat dan bergaul dengan masyarakat hingga lupa segala-galanya.

Sederhana dalam menangani masalah, menilai sesuatu dan dalam bergaul dengan orang lain. Tidak berlebihan, justeru meringankan timbangan nilai; tidak mengabaikan sehingga pokok kebaikannya tidak tersentuh. Berlebihan adalah pemborosan dan berfoya-foya, sedangkan mengabaikan adalah kering. Sopan santun adalah refleksi kesederhanaan yang diserukan agama Islam bahkan ia adalah inti kemuliaan manusia yang membezakan mereka daripada makhluk yang lain. Wallahualam.

About these ads

One thought on “Sopan santun ukur nilai kemanusiaan

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s