Mati tidak gugur kewajipan tunaikan ibadat haji

Oleh Mohd Shukri Hanapi

IBADAH haji wajib ditunaikan umat Islam sekali seumur hidup terutama kepada umat Islam yang berkemampuan. Allah berfirman yang bermaksud, “Allah mewajibkan manusia mengerjakan ibadah haji dengan mengunjungi Baitullah (Kaabah)” ( Ali-Imran: 97). Firman-Nya lagi yang bermaksud, “Sempurnakanlah ibadah haji dan umrah kerana Allah” (Al-Baqarah: 196).

Sekiranya seseorang Muslim itu memenuhi syarat wajib menunaikan haji, tetapi tidak dapat melaksanakannya kerana sebab tertentu, maka hajinya boleh ditunaikan oleh warisnya atau dengan mengupah orang lain. Upah haji ini bermaksud melakukan ibadah haji bagi pihak orang lain.

Ada dua sebab utama yang mengharuskan haji diwakilkan kepada orang lain (upah) iaitu pertama, meninggal dunia sebelum sempat menunaikan haji dan kedua, tidak mempunyai keupayaan fizikal.

Seseorang yang memenuhi syarat wajib menunaikan haji tetapi dia melewatkan pelaksanaannya tanpa sebarang halangan atau uzur syarie kemudian dia meninggal dunia, kewajipan haji tetap tidak gugur.

Dalam hal ini wajib diperintahkan orang menunaikan haji bagi pihaknya (upah). Perbelanjaannya pula hendaklah diambil daripada harta si mati. Ia dianggap sebagai hutang. Harta pusaka tidak boleh dibahagikan kecuali selepas segala hutang dilunaskan.

Diriwayatkan daripada Ibnu Abbas bahawa seseorang wanita daripada kabilah Juhainah datang menemui Rasulullah SAW berkata, “Sesungguhnya ibuku bernazar hendak menunaikan haji kemudian meninggal dunia sebelum menunaikannya, adakah aku perlu perlu menunaikan haji bagi pihaknya?

Baginda menjawab: “Ya, tunaikanlah haji untuk ibumu. Apa pandangan kamu kalau ibu kamu berhutang, bukankah kamu yang membayarnya? Jawabnya: Ya. Sabda baginda: Tunaikanlah hutang Allah dan hutang Allah lebih utama ditunaikan. (Riwayat al-Bukhari).

Jelaslah bahawa hadis ini menganggap sama haji dengan hutang yang tidak akan gugur kerana kematian. Ia wajib ditunaikan atau dibayar oleh waris si mati.

Adapun bagi orang yang sakit dan tiada harapan sembuh, dia harus mengupah orang lain untuk menunaikan haji bagi pihaknya. Namun, orang yang diwakilkan itu pula disyaratkan menunaikan hajinya terlebih dulu.

Diriwayatkan daripada Ibnu Abbas bahawa seorang wanita daripada kabilah Khasyam berkata, “Wahai Rasulullah. Bapaku wajib menunaikan haji. Namun dia seorang tua yang tidak berupaya duduk di atas kenderaan”. Rasulullah SAW bersabda, “Tunaikanlah haji untuknya”. (Riwayat al-Jama’ah).

Berdasarkan hadis di atas, jelas bahawa orang yang mengupah haji itu boleh terdiri daripada orang yang hidup tetapi uzur atau warisnya bagi meninggal dunia.

Islam mengharuskan upah haji ini bagi memberi peluang kepada orang sakit yang tiada harapan sembuh atau orang tua hilang upaya dapat mengupah orang lain mengerjakan haji bagi pihaknya.

Di samping itu, ia juga memberi peluang kepada anak-anak atau ahli keluarga untuk berbakti kepada ibu bapa atau keluarga yang sudah meninggal dunia.

Oleh itu, kita hendaklah merancang untuk menunaikan ibadah haji dalam usia muda dan sihat ini. Dengan itu, seseorang Muslim itu perlu bekerja keras untuk meningkatkan pendapatan, berjimat cermat dan menyimpan wang untuk menunaikan fardu haji.

Sumber ~ http://www.bharian.com.my

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s